MiamiBeach

Nu är vi på våran sista plats under våran resa, nämligen Miamibeach. Ett riktigt håll igång ställe! Musik och folk överallt. Kul!
Det som är mindre kul är väll att resan snart är slut. Bara några få dagar kvar. Känns konstigt.

Idag har vi åkt bil från Fort Mayer till Miamibeach. Sen har vi gått runt och kollat här, vädret var inte det bästa så vi hoppade över stranden.
Vi bor mitt i smeten, villket är perfekt. Vi alla är väldigt säkra på att detta kommer bli ett fin fint avslut på hela denna resa!

Nedan följer en bildspecial från lite allt möjligt!

Bad i Fort Mayer!

Hittade en sjöstjärna

Glad glassgubbe

Fin solnedgång

Stor snäcka med snigel liknade djur i sig! Sånna här fanns det en hel del av, tyvärr så fick man inte ta med dessa hem för dem är fridlysta!

Det kommer komma mer bilder vart eftersom. Ha en fin helg!

Lite uppdatering

Nu är vi i Florida, eller vi har varit här ett par dagar!
Vädret är fint och vi spenderar den största tiden på stranden.
Vi landade i Miami och åkte sedan ner till först St Pete, och sedan vidare till Fort Mayer där vi är nu, här ska vi vara tills på fredag då vi åker tillbaka till Miami för att spendera våra sista dagar där.

Vårat nya hus i St Pete!

Annat fint hus i St Pete

Vårat hotell sett från stranden
Fler blider kommer
Bye

Sista tuggan av det stora äpplet

Har idag haft våran sista dag här i New York!
Vi började med frukost här på hotellet, sedan drog vi ut på stan!
Vi började med att ta oss till Goggenheim konstmuseum, där vi såg många fina tavlor. Efter det fortsatte vi till Bloomingdales men där kollade vi bara.  Rakt över gatan så låg en Levis affär, där shoppade Kim och pappa loss.
Bredvid Bloomingdales tog vi en lunch. (salad för vissa och pizza för andra)

Vi tog oss sedan ner till Greenwich village. Där gick vi först i Noho, sedan korsade vi Hustonstreet och gick i Soho. Här köptes det skor, och det tittades i många affärer. Kul!
Turen fortsatte sedan till Little Italy, där vi åt middag på en resturang, självklart italensk! Vi gick sedan vidare till ett annat italenskt cafeé där vi festade till det med tiramisu och sorbet.
Nu har vi packat våra väskor igen, som bara väger mer och mer för varje stopp vi gör...
Imorron ska vi upp 06:00 för att ta en taxi till flygplatsen kl 0700. Sedan flyger vi till Miami Florida!

Leaving New York never easy!

New york

Vi började dagen med en god frukost, sedan tog vi oss till central stationen. Där ifrån tog vi en gratisfärja till staten island, som går förbi Frihetsgudinnan!  På vägen ner till färjelägret så gick vi förbi ett minnes monument från The world trade center. Det är en stor kula som satt högst upp på ena tornet.
Vi såg frihetsgudinnan väldigt bra. Mycket tack vare vårat perfekta väder som vi har haft idag.
Efter att vi hade hälsat på frihetsgudinnan tog vi oss tillbaka till central stationen. Från stationen gick vi till ett växlingskontor och växlade in överblivna pengar från Japan.
Sedan var det dags för lunch, pizza och sallad var det som mättade våra magar.
När vi var mätta åkte vi till Rockefeller center. Vi åkte hiss 67 våningar upp och tog oss sedan yttligare 2 våningar upp med hjälp av trappor. Kan tala om att vi fick en riktigt underbar utsikt, bland annat över hela center park. Den var helt enorm och eftersom vädret var med oss idag, så såg vi över hela manhattan!
Efter utsikten tog vi oss en sväng på Macys.

Kvällen spenderade vi på en asiatisk resturang.

Utsikt!

Imorron ska vi njuta av våran sista dag här i New York. Sen blir det vidare till Florida!

The Phantom of the Opera

Idag har vi haft en ny dag med massa upplevelser, vi spenderade en tid på sightseeing buss, men den största delen av dagen var vi på Museum of Natonal History! Väldigt intressant!
Vid 16 åkte vi hem och vilade och gjorde oss i ordning för kvällen, den spenderade vi på Broadway, där vi såg The Phantom of the opera! Vet inte om den får en rättvis bedömning om vi försöker skriva hur häftigt det var! Väldigt mäktig musik, och artisterna var hur duktiga som helst. Bara själva teaterns byggnad var en upplevelse! Vi alla är väldigt nöjda! Ett perfekt avslut på denna kväll!

Utanför teatern på Broadway!

around town

Idag har vi bara tagit oss runt stan med sightseeing buss för att få en uppfattning om denna stora stad!

Empire Statebulding i dags ljus

The naked cowboy

Hard Rock NY

Självklart har vi sett massa skyskrapor också! Men dem kommer en annan dag!

In New York

Idag har det inte hänt mycket, vi har haft resdag, så vi har flugit från LA till New York villket tog 5,5 timmar.

Här i New York är det varmt det gillar vi!

Vi har det finaste hotellrummet hittils på denna resa, det är en som en svit och vi har massa plats, skönt att slippa gå på varandra. Och utsikten den är helt underbar. Vi ser bland annat Empire State bulding från fönstret!

Taget från hotellrummet!

Bildupdate

Nu kommer en bildspecial! Enjoy!

Highway 1

Pfeiffer Beach

Anton matar ekorre!

Sjöelefant

Bild från Madonna Inn

walk of fame

Last day in LA

Hade våran sista dag idag i LA!
Idag har vi varit i Hollywood igen, vi besökte bland annat delen av Sunset BLVD som kallas för the strip, men vi fönster shoppade bara här. Vi tog oss även en tur igen på Walk of fame. Vi var även inne på Bloomingdales och Macys i Hollywood!
Sedan åkte vi hem och gjorde oss iordning för kvällen. Våran sista kväll spenderade vi i Hollywood. Vi åt på en resturang, som var mycket gott, sedan så gick till Kodak theater, men den var stängd så vi gick till Chinsetheater istället, och här såg vi Shrek 4 i 3D! Jätte häftigt, och den var riktigt rolig.
Alla var väldigt nöjda med hela kvällen, och med hela våran tid här i LA!

Nu är vi alla riktigt sugna på att bita i the big apple!

bilder kommer så fort internet är snabbare!! Håll ut!

Familjen Nilsson Lange har gjort en walk of fame!

Just nu haller vi till pa Holiday inn, i LA, skriver fran hotellets dator sa det ar darfor alla bokstaver inte finns, hoppas det ar ok!

Dagen borjade med frukost, sedan tog vi bilen till Hollywood, dar gick vi Walk of fame, kollade in Hollywood Globe samt fotade HOLLYWOOD bokstaverna, been there done that sa att saga ;)
Efter det tog vi bilen upp i Beverly Hills och valde ut vara framtida hus! Fanns en del kandidater som nastan kunde sla varat hus hemma! Men bara nagra!!
Vi akte sedan hem och vilade lite, (Det tar faktiskt pa krafterna och vara stjarnor!)
Nu snart ska vi leta upp nagon trevlig resturang!

Bilder kommer snart!

Dem senaste dagarna!

Har varit lite dålig uppdatering här, vi skyller på att vi har haft mycket att göra på dagarna och varit för trötta på kvällarna, men här kommer en sammanfattning: 7/7: Hey Monterey! Vi började med att äta frukost på Ihop som dem andra dagarna här i SF! Efter frukost checkade vi ut från hotellet och packade in oss i vår hyrbil. Vi svängde sedan ut på highway 101 till Gillroy. I Gillroy fanns det ett outlet. Dit åkte vi och shopping blev det :D Speciellt i Ralph Lauren affären, Anton "raffe" Lange var väll som ett litet barn på julafton. Hela familjen hittade saker och alla var nöjda! Efter Gillroy fortsatte vi ner till Monterey. På vägen ner fick vi se mycket av the countryside. Hanna spanade självklart efter hästrancer men såg bara fårfarms! Det fanns även mycket lökfällt. Men inga hästar... I Monterey bodde vi jättefint, hotellet vi bor på heter Marriott! Mycket fräscht. På kvällen var vi nere i hamnen. I Hamnen fanns det vilda sjölejon och dem var roliga att titta på. Vi åt på en italensk/amerikansk resturang som heter Isabelle, riktigt gott tyckte vi alla. Sen gick vi och la oss! 8/7 Good day Monterey! Började med en god hotellfrukost, en stadig sådan för idag ska vi ut på Highway 1! Vi skulle hela vägen ner till Los Angeles. Det är 7 timmars effektiv bilkörning så vi (läs mamma och pappa, hade att göra idag) Highway 1 är en riktig naturupplevelse! Mäktigt höga berg och lummiga grönområden. Vårat första stopp var söder om Carmel där var bergen riktigt häftiga! Ännu längre söder ut ligger Big Sur här stannade vi med och knäppte lite kort. Resan fortsatte sedan till Pfieffer beach, en häftig klippig strand med höga vågor. Lite längre fram stannade vi bara till som hastigast för här såg vi örn. När vi hade lämnat Big sur blev vi kaffesugna, bilen behövde tankas också. Vi stannade vid en bensinstation i ett område som hette Gorda. Här fanns det en störtskön hippie som troligtvis hade testat både det ena och andra som ung. Denna hippie hade iallafall en kaffevagn, och när han gjorde vårat kaffe hade han en riktig show för oss!Sjöng och mumlade för sig själv. Han var ball! Efter kafferasten fortsatte vi på highway 1, nästa stopp blev Piedras Blancas. Detta är ett näste för en hel koloni av elefantsälar. Det låg massa lata lustiga djur som låg och latade sig överallt eller simmade i vattnet, asfränt att se! Andra roliga djur som fanns här var ekorrar, dem var ganska tama, Anton matade några ,ed blad. Ett stenkast här ifrån såg vi en präiriehund, som var helt vild, det cirkulerar fortarande en hel del öronar om man tittar upp mot himlen. Nu var vi hungriga igen, så vi stannade till utanför San Luis Obispo på ett motell som heter Madonna Inn. Helt sjukt ställe. Kims kommentar: Det är något skumt med det här stället, och tja vi andra höll nog med, för ingen av oss har någonsin sett något liknade. Pappa var rätt fascinerad över att herranas pissoar var ner i ett vattenfall tillexempel. Allt var rosa. Man fick lite kopplingar till Liseberg sen känndes det mer som Alice i Underlandet. Hela indredningen var väldigt krimskramisg, stället går inte att beskriva det måste upplevas!! Det var allt annat än snyggt, men helt klart en upplevelse och maten var god. Sedan körde vi raka vägen till LA! Här bor vi på ett hotell 3 kvarter från Venice beach. Vi avlsutade kvällen med ett lyckat resturangbesök! Internet här är så långsamt så bilder kommer en annan dag! Nu säger vi god natt här i LA!

Redwood forest!

Idag tog vi bilen och gjorde en utflykt!

Vi skulle börja med att få biljetter till Alcatraz, men tyvärr så var det slutsålt veckan ut :(

Men bilen tog vi till Muirwoods, på vägen dit åkte vi över Golden Gate bron (ett måste om man är i San Fransico!) Häftig och se eftersom man bara har sett den på tv innan!

Muirwoods är ett naturreservat med mycket gammal skog. Här finns världens högsta levande ting, och träden var verkligen höga! Vi fick oss en "nätt" skogspromenad på ca 2 timmar! Men det var häfigt, (Vi alla är ju så vältränade så det var ingen big deal för oss utan vi gick på riktigt fint) Hade varit ännu trevligare om det inte hade regnat på oss i omgångar, men det är ju en annan femma!
Under våran lilla skogsutflykt fick vi även se Mamma utter med henne två utterungar, gulligt!

När vi kom ner från skogen tog vi bilen till Sausalito en mysig liten stad med fina villor! Vi åt lunch här på en resturang, på denna resturang hade många kändisar ätit innan oss, bland annat Robbie Willams.
Mätta och glada åkte vi Golden Gatebron hem igen, här gick vi lite i Fishermans Wharf, avslutade kvällen med mat nere vid hamen, nu ska vi packa lite här för imorron fortsätter vi med bil till Monterey, där vi kommer stanna en natt innan vi åker vidare till Los Angles!

Golden Gatebron

När vi åker över Golden Gate

Uttrar i skogen

apor? I skogen

"If you're going to San Francisco"

..."Be sure to wear some flowers in your hair"

Igår kom vi från Hawaii till San Fransisco!
Det var ju 4de juli igår, så det var mycket ståhej överallt! Vi såg fyverkerier från resturangen! Det var fint!

Vi alla var trötta efter resdag, och tidsomställning igen! Timmarna ändras för varje ställe vi kommer till!

Idag har det varit en riktig shoppingdag för hela familjen Nilsson Lange! Vi var inne på Macys i ett par timmar, det handlades jeans, shorts tröjor m.m! Alla väldigt nöjda!

Innan shoppingen började gick vi förbi för att kolla in Lombard street, en känd gata här i San Fransisco med riktigt skarpa kurvor!

Något annat som är typiskt för San Fransisco är deras Cablecars! Det har vi också testat, och vi hängde riktigt snyggt och gjorde high five till mötande passagerare i andra cablecars!

Vi avslutade allt med ett besök i Ghirardellis chokladaffär och köpte jordgubbar doppade i choklad! (Detta va ett insider tips från Christoffer Nilsson, villket vi tackar för! Mycket gott!)

Lombard

cabelcar!

Jordgubbar i choklad! *yummie for the tummy;)*

Sista dagen på Hawaii!

idag har vi haft våran sista dag på Hawaii!
Men det är nog rätt bra, alla är röda, vissa mer vissa mindre så kroppen blir nog glad över att få vila från strandlivet, fast bara lite ;)

Tidigt imorron bitti (04:30 Hawaiitid) går bussen till flygplasten sedan flyger vi vidare till San fransico!

Idag har vi bara varit här vid Waikiki! Vi har solat och badat hela dagen! Underbart!

Nu duschas och packas det för vidare resa! Men först blir det resturang här!

Ha en fin helg!

resturangmys

såhär mysigt hade vi det på resturangen igår!

Nu är det sista dagen på waikiki! I natt klockan 04:00 (våran tid) Åker vi till flygplasten för att flyga till San fransico!

two days off roadtripping

Vi hade en riktig tur i onsdagskväll! Vi fick nämligen tag i en bil! Det är en rishög men den rullade fint ändå! Vi var nog på Waikikis varenda bilfirma och tillslut fick vi tag på en bil! Skam den som ger sig, paret efter oss fick ingen så ni kan ju förstå villken tur vi hade!!

Igår var vi på norra sidan av vår ö Oahu! I ett område som heter Turtlebay! Där solade och badade vi. Vi åt även resturang på en strandbar.
Efter Turtlebay passerade vi först Dole fabriken och såg massa annanser och bananer! Sedan åkte vi till Pearl Habor. Det var jättehäftigt, vi fick åka ut med en båt till ett memoral där en ubåt hade sjunkit under bombningarna av Peral Habor, dem berättade även en hel del om hur det hade gått till! Mycket intressant! Tyvärr så var själva museumet stängt pga renovering, men vi var nöjda ändå.

Vi besökte även ett shoppingområde men ingen köpte något...

På kvällen tog vi "Bettan" till Aloha Tower! (Har ni märkt att vi besöker många Towers? Seoultower, Tokyo tower och  nu Alohatower :P) Där åt vi på resturang, sen åkte vi hem och alla somnade rätt fort!

Idag åkte vi först till Hanumabay, detta är bland det häftigaste vi har sett. Hanumabay är ett naturreservat, vi snorklade där, och det var som att dyka ner i ett akvarium, ingen av oss har sett så mycket fisk. Dessa fiskar är även väldigt tama och kommer jätte nära! Hur häftigt som helst!
Kim och Viveca drog även högsta vinst och fick se sköldpadda! COOLT!

Efter snorklingen så åkte vi förbi Sandy beach! Det är en av Oahus farligaste stränder och här samlas proffssurfare, vågorna slår precis vid strandkanten, vi badade inte här men det var häftigt att se!

Vi avlsutade med Lanikaibeach, här har delar av Lost spelats in, vi har nog aldrig sett sån vit sand och sånt blåturkost vatten. Det såg ut som ett vykort. Här badade och solade vi.

Vi åkte sedan en liten snabbare väg hem för Bettan skulle lämnas tillbaka. Hela Oahu Island har en jätte fin natur, ser ut som sagan om ringen ungefär!

Ikväll blir det mat här på Waikiki!

Maloha!

Dad the driver

The kids!! Kim Anton Hanna!

Vi passerade Dole fabriken!

Peral Habor

Inne i monumentet på Pearl Habor

Hamunabay

Lanikai beach, här har delar av Lost spelats in!

vem är rödast

solen har tagit liite mer idag.

Frågan är vem som vann tävlingen dagens tomat?

Ni får rösta!

Bröderna har annars tränat surfing idag